سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شما را نمایاندند اگر مى‏دیدید ، و راه نمودند اگر مى‏یافتید ، و شنواندند اگر مى‏شنیدید . [نهج البلاغه]
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 10

حالا این خدای فعّال لما یُرید ، یک موجودی آفریده به نام انسان . به این انسان اختیار داده . خودش به این موجود اختیار داده و گفته تو را آفریدم تا در پهنه هستی به شکل مختار زندگی کنی . یعنی چه مختار زندگی کنی ؟ یعنی تو را آفریدم ، به تو نیروها و قدرتها دادم ، امکانات فراوان محیطی در اختیارت نهادم ، چراغ هدایت ( همان اندیشه تحلیل گر ) را در درونت روشن کردم و از آن فراتر ، مشعل هدایت وحی رسولان و پیشوایان و امامان و عالمانی که علم خود را از آنها گرفته اند ، اینها را هم فرا راهت نهادم . با این حال ، همه این کارها را کردم که چه ؟ که حتماً به راه راست بروی ؟ نه ! با این حال به تو گفتم ، می خواهی راست برو می خواهی کج برو . با همه این حرفها « إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُور » 1

... قرآن در آیات متعدد 2 تصریح می کند که اگر خدا می خواست این مشرکین ، مشرک نشوند می توانست چنین کند و بعد هم مشرکین ، مشرک نمی شدند . ولی قرار بر این بود که اینها بتوانند مشرک بشوند . خوب دقت کنید ! نقش خدا به به عنوان مبدأ هستی و آفریدگار فعّال لما یُرید ، نقش پیامبران به عنوان رهبران و راهنمایان امّت ، نقش امام به عنوان زمامدار و مسئول امت و مدیر جامعه ؛ همه اینها نقشی است که باید به آزادی انسان لطمه وارد نیاورد . اگر این نقشها بخواهد به آزادی انسان لطمه وارد بیاورد بر خلاف مشیّت خدا عمل شده است .

نقش آزادی در تربیت کودکان ، ص 14 - 15

---------------------------------------------------------

پ. ن . 1 = سوره مبارکه انسان ، آیه 3

پ . ن . 2 = « وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ لَآمَنَ مَنْ فِی الْأَرْضِ کُلُّهُمْ جَمیعاً أَ فَأَنْتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّى یَکُونُوا مُؤْمِنین » سوره مبارکه یونس ، آیه 99 یعنی و اگر خداى تو (در مشیّت ازلى) مى‏خواست اهل زمین همه یکسره ایمان مى‏آوردند، آیا تو مى‏خواهى تا به جبر و اکراه همه را مؤمن و خداپرست گردانى؟

 



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط سید محمد حسن مخبر در شنبه 88/11/10 و ساعت 1:36 عصر | نظرات دیگران()
     لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    دو عامل مؤثر در رهبری جنبشها (قسمت دوم )
    دو عامل مؤثر در رهبری جنبش ها (قسمت اول )
    تعیین موضوع شأن فقیه نیست
    نظام امت و امامت
    معیارهای فطرت شناس
    [عناوین آرشیوشده]

    بالا

    طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

    بالا